Obchod sa mení, pandémia výrazne ovplyvnila online predaj

V prechádzajúcom roku, ktorý výrazne poznačila pandémia, bolo mnoho tradičných nákupných zvyklostí narušených. V dôsledku obmedzení museli spotrebitelia prejsť na nové formy nákupov, vrátane využitia online obchodov s donáškou alebo výdajným miestom. Platby v slovenských e-shopoch v roku 2020 tak medziročne vzrástli až o 80 %.

Rastúci význam elektronických obchodov sa počas roka 2020 prejavil už v priebehu prvých týždňov pandémie a veľkonočného lockdownu v apríli, o čom informuje analytik Slovenskej sporiteľne (SLSP) Matej Horňák. „Klienti Slovenskej sporiteľne v e-shopoch zaplatili počas apríla o 145 percent viac než predchádzajúci rok. Veľmi výrazné nárasty sme však pre slovenské e-shopy zaznamenávali počas celého roka,“ uvádza.

V tomto období klesol objem platieb zaplatených kartou o dve percentá na Slovensku a až o 80 % v zahraničí. Ku koncu roka 2020 bolo podľa Mateja Horňáka možné sledovať posilnenie najmä domácich, ale i zahraničných internetových obchodov, kde sa naplno rozbiehalo predvianočné nakupovanie. V novembri a decembri bol objem platieb smerujúcich do domácich e-shopov až o tri štvrtiny vyšší než v rovnakom období v roku 2019. Do zahraničia sme tak zaplatili približne o jednu tretinu viac.

Počas lockdownu rástli aj domáce internetové obchody

Z celkových platieb v rámci e-shopov si zahraniční predajcovia v roku 2019 vzali z každých 100 zaplatených eur dve tretiny. Pandémia tento pomer do istej miery upravila v prospech slovenských e-predajcov. V roku 2020 tak z každých 100 eur zaplatených v internetových obchodoch smerovalo 57 eur zahraničným obchodníkom.

Zdroj: SLSP

Zmena nastala v čase najprudšieho aprílového lockdownu, kedy boli spotrebitelia nútení nakupovať na internete aj také druhy tovarov, pre ktoré predtým chodili do lokálnych kamenných predajní. V tomto období tak začali využívať online predajne, ktoré tieto obchody do istej miery nahradili. „Domáce internetové obchody stúpli výraznejšie ako zahraničné. V apríli sa objemom takmer vyrovnali svojej zahraničnej konkurencii. Aj vďaka tomu sme za celý rok 2020 zaznamenali 81 %-ný medziročný nárast v objeme nákupov v domácich e-shopoch. V zahraničných internetových obchodoch naši klienti zaplatili o 21 percent viac než v predchádzajúcom roku,“ spresnil Matej Horňák. Klienti SLSP v roku 2020 minuli takmer 670 miliónov eur v internetových obchodoch, čo je o takmer 200 miliónov viac než v predchádzajúcom roku. Ide tak o medziročný nárast vo výške 41 %.

E-shop ako predajňa budúcnosti

Zmeny v spotrebiteľskom správaní boli počas roka 2020 poháňané najmä opatreniami obmedzujúcimi tradičné formy nákupov. Trend rastu nakupovania v internetových obchodoch je však silný a má predpoklady uspieť i v budúcnosti. „Práve rok 2020 firmy prinútil, aby svoje procesy zoptimalizovali a pripravili ich na fungovanie bez osobného kontaktu. Či už hovoríme o vylepšených funkciách e-shopov, rýchlej príprave na expedíciu tovaru či samotné doručenie napríklad vo výdajnom mieste. Dobre nastavené postupy budú motivovať zákazníkov aj po odznení pandémie, aby vynechali návštevu kamennej prevádzky a nechali si tovar doručiť na vyhovujúcejšie miesto v želanom čase,“ dodal Matej Horňák.  Razantné zmeny v správaní spotrebiteľov tak predstavujú výzvu pre už existujúce prevádzky a zároveň otvárajú príležitosť pre nové podnikateľské nápady.