Viac ako polovica Slovákov by za nákup najradšej platila len bezhotovostne

Väčšina slovenských zákazníkov platí v kamenných predajniach radšej kartou alebo mobilom. Za nákupy v internetových obchodoch platí bezhotovostne až 66 % opýtaných. Podľa výsledkov prieskumu spoločnosti GfK Czech by každý druhý zákazník najradšej platil výhradne bezhotovostne.

Podľa výsledkov prieskumu uprednostňujú bezhotovostné platby častejšie ľudia s vyšším vzdelaním a príjmom, ktorí žijú v mestách nad 20 tisíc obyvateľov, najviac vo vekovej skupine nad 25 rokov. V kamenných obchodoch platí bezhotovostne 70 % opýtaných, pritom jednoznačne dominujú platby kartou. Mobil využíva desať percent respondentov a výhradne hotovosťou platia len štyri percentá zákazníkov.

„Výsledky prieskumu potvrdzujú aktuálny trend, a to, že záujem o bezhotovostné platby aj naďalej rastie. Platba kartou je stále najpohodlnejším a najobľúbenejším nástrojom na platenie. Zavádzanie nových technologických štandardov navyše poskytuje držiteľom ešte väčšiu bezpečnosť pri platbách,“ uvádza Michal Čarný, generálny riaditeľ Mastercard pre Českú republiku a Slovensko.

Aj pri online nákupoch ubúda používanie hotovosti. Polovica opýtaných odpovedala, že platia za objednaný tovar zásadne vopred, a to kartou, mobilom, elektronickou peňaženkou alebo bankovým prevodom. Tretina platí vždy až pri prevzatí tovaru, ale aj vtedy veľa z nich používa platobnú kartu alebo mobil. Platby až pri dodaní sa viac týkajú e-shopov, kde ľudia nakupujú prvýkrát alebo ich považujú za menej dôveryhodné. Hotovosť uprednostňujú častejšie starší ľudia a horšie situovaní zákazníci, ale aj mladí ľudia, ktorí nemajú možnosť bezhotovostnej úhrady.

Pri menších nákupoch potravín zákazníci uprednostňujú platbu v hotovosti

Prednosť bezhotovostným platbám dávajú zákazníci predovšetkým z dôvodu rýchlejšieho a jednoduchšieho nákupu. Zároveň oceňujú, že pri sebe nemusia nosiť príliš veľké čiastky a používanie platobnej karty považujú okrem iného za bezpečnejší spôsob platby. Zákazníci, ktorí platby striedajú, dávajú prednosť hotovosti na miestach, kde ide o drobnejšie čiastky, napríklad pri menších nákupoch potravín. Hotovosť je podľa nich vhodnejšia aj pri úhrade účtu v reštauračných zariadeniach.

Prieskum Gfk ukázal, že zákazníci majú pomerne malé povedomie o tom, kde sa platí iba bezhotovostne. Zvyčajne vymenujú e-shopy, samoobslužné pokladne u rôznych obchodníkov alebo čerpacie stanice. Žiadne konkrétne miesto nebolo zmienené viac ako raz. Informovanejší sú v tejto oblasti ľudia do 40 rokov a obyvatelia hlavného mesta.

Prieskum bol realizovaný v januári 2020 spoločnosťou GfK Czech na reprezentatívnej vzorke tisíc respondentov internetovej populácie na Slovensku.

Aký je ideálny spôsob platby za tovar v kamenných predajniach?