V septembri rastie záujem o cereálie a müsli výrobky

Po letných dovolenkách začína obdobie spojené so zmenami, a to aj v rámci stravovacích návykov. S príchodom nového školského roka zaznamenala spoločnosť Nielsen zvýšený záujem slovenských spotrebiteľov o tzv. obilné raňajky, čiže cereálie a müsli produkty. Podobný rast je možné pri nákupe cereálií zaznamenať aj v prvých mesiacoch nového roka.

Celoročná spotreba cereálnych a müsli výrobkov v maloobchode predstavuje takmer 4 700 ton a tržby sa za posledných dvanásť mesiacov vyšplhali až na 21,4 milióna eur. V poslednom roku zaznamenali tržby za túto kategóriu spomalenie tempa rastu, keď medziročný nárast dosiahol zvýšenie o 1,2 %, kým pred rokom to bol nárast vo výške 3,4 %. Spomalenie tempa rastu zapríčinil negatívny celoročný vývoj spotreby, keďže celkový objem predaja medziročne klesol o 1,7 %. Pokles je ťahaný len cereálnymi produktmi, naopak müsli produkty sa tešili stále vyšším predajom.

Úspech cereálií dobiehajú müsli produkty

Práve táto kategória raňajkových obilnín tvorí viac ako dve tretiny z tržieb. Segment müsli produktov s takmer tretinovým podielom na tržbách generuje takmer sedem miliónov eur ročne. Najmenším segmentom je mix cereálií a müsli produktov, na ktoré slovenskí spotrebitelia minuli len 106 tisíc eur a na tržbách v rámci skupiny obilných raňajok sa podieľajú iba pol percentom.

Aj napriek vedúcej pozícii segmentu cereálií sa ich spotreba a obrat za posledný rok znížil a oveľa viac sa darilo segmentu müsli. Slovenskí spotrebitelia minuli za müsli produkty o desať percent viac ako minulý rok, čo je podmienené vyššou spotrebou. A hoci boli müsli výrobky úspešné a medziročne sa ich spotreba zvýšila o 155 ton, nedokázali kompenzovať straty segmentu cereálií, ktorých predaje zaznamenali pokles 230 ton.

K favoritom sa dostávajú i menšinové príchute

Pri nákupe cereálií Slováci preferujú najmä veľké balenia nad 400 g. Aj napriek rozmanitej ponuke príchutí cereálií platí, že favoritom je kakao a stále obľúbenejšia škorica. Trojicu dlhodobo najpopulárnejších príchutí, ktoré si ukrajujú spolu viac ako 60 % z koláča cereálií, uzatvára čokoláda. Slováci si však za posledný rok obľúbili aj menšinové príchute cereálií, ako napríklad kombináciu čokolády a karamelu, čokolády a vanilky či medovú príchuť. Rovnako aj pri nákupe müsli vyhľadávame predovšetkým balenia nad 400 g. Z pohľadu príchutí sú však preferencie odlišné. Jednotkou je čokoláda, nasleduje ovocné müsli a trojicu uzatvára dynamicky rastúca čokoláda s orieškami. Podobne ako pri cereáliách, aj pri müsli výrobkoch dlhodobo rastie záujem o podielovo menej významné kombinácie príchutí – jahoda a mandle, brusnica a malina či kombinácie s orechmi.