Slováci si pri kúpe zmrzlín radi priplatia za prémiovosť

Sortimentu zmrzliny sa na Slovensku v poslednom roku darilo. Za medziročným dvojciferným nárastom tržieb, ako aj rastom spotreby, bol okrem priaznivého počasia aj záujem Slovákov o drahšie prémiové značky.

Dopyt po zmrzline je do značnej miery ovplyvnený počasím. Mimoriadne skorý nástup letných teplôt v minuloročnom apríli a máji ťahal dopyt po zmrzline až do rekordných hodnôt. Predaje boli takmer o polovicu vyššie ako rok predtým. Celkovo teplý rok 2018 priaznivo ovplyvnil našu chuť po chladnom osviežení a podpísal sa pod medziročné nárasty.

Začína zmrzlinová sezóna

Podľa údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen sa v období posledných dvanástich mesiacov predalo 16,7 milióna litrov zmrzliny, čo je takmer o 1,5 milióna litrov viac ako rok predtým.  Tržby rástli dvojciferným tempom a atakovali hranicu 65 miliónov eur, čo predstavuje výrazný medziročný nárast o deväť miliónov eur. Ťahúňom bola nielen vyššia spotreba, ale aj zvýšenie priemernej ceny o šesť percent na 3,90 eura za liter zmrzliny. Za týmto nárastom je tiež skutočnosť, že slovenskí spotrebitelia si dopriali najmä drahšie prémiové značky. Vrcholom zmrzlinovej sezóny sú každoročne letné mesiace jún až august a prvenstvo v najväčších predajoch si ukrajuje zvyčajne mesiac s najpriaznivejším počasím. Pozitívny vývoj celkovej ročnej spotreby v poslednom roku bol výrazne ovplyvnený májom, počas ktorého sa nakúpilo takmer o milión litrov zmrzliny viac oproti máju 2017, čo je vôbec najvýraznejší medziročný nárast.

Spotreba neustále stúpa

Kvartál nového roka 2019 sa niesol v pozitívnom duchu aj vďaka teplejšiemu marcu, v ktorom sa rapídne zvýšil dopyt po všetkých segmentoch zmrzliny, a to rovnako v rámci jednoporciových a rodinných balení, ako aj dezertov. V období prvých troch mesiacov tohto roka, v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, stúpla spotreba zmrzliny až o 13 %. V mimosezónnych obdobiach je síce silný predaj rodinných balení, ktoré vtedy tvoria takmer polovicu z objemového koláča zmrzlín, väčším ťahúňom však tentokrát boli najobľúbenejšie jednoporciové balené zmrzliny. Z celkového nárastu predaja zmrzlín v prvom štvrťroku v objeme 135 tisíc litrov, jednoporciové generovali viac ako tri štvrtiny.

Slováci majú radi prémiovosť

Jednoporciové zmrzliny sú u Slovákov favoritom. Predstavujú najpredávanejší typ zmrzliny a tvoria viac ako polovicu celoročnej spotreby zmrzlín v maloobchode. Aj napriek tomu, že medziročne sa podarilo navýšiť predaje všetkým segmentom, dopyt po jednoporciových baleniach vzrástol intenzívnejšie, a to až o 15 %. V rámci tohto najobľúbenejšieho balenia nakupujeme predovšetkým nanuky, a to v 52 %. Prieskum spoločnosti Nielsen sleduje vyšší dopyt slovenských spotrebiteľov práve po tomto segmente aj napriek tomu, že jeho priemerná cena je na úrovni 6,80 eura za liter, čo je niekoľkonásobne viac v porovnaní so sendvičovými zmrzlinami a kornútmi. V rámci nanukov si Slováci viac dopriali drahšie značky a ešte výraznejšie sa premiumizácia prejavila pri rodinných baleniach zmrzlín.

Jasným favoritom je vanilková príchuť

Z hľadiska príchutí jednoporciových a rodinných balení obľubujú slovenskí spotrebitelia klasické príchute. Azda nikoho neprekvapí vanilka, ktorá sa umiestnila na prvej priečke v oboch segmentoch a dlhodobo rastie. Ďalšími stálicami v jednoporciových baleniach sú jahodová a čokoládová príchuť, postupne však narastá aj obľuba smotanovej, ktorá je v tesnom závese na štvrtej priečke, a to najmä vďaka  vyššiemu predaju v rámci sendvičových zmrzlín. V rodinných baleniach je dvojkou čokoláda a trojkou burbón – vanilka, avšak ich obľúbenosť v poslednom roku klesla. Naopak, Slováci si čoraz častejšie radi doprajú aj menšinové príchute, ako napríklad tiramisu, vlašský oriešok či smotana – jahoda.